پروپزال اثربخشی گروه درمانی وجودی امید به زندگی در زندانیان با حبس ابد

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
بیان مساله :
در متون مربوط به جرم  شناسی بخش های مفصلی در رابطه با زمینه های شکل گیری جرم وجود دارد . در این میان بررسی وضعیت روان شناختی بزهکاران و محکومین جنایی جایگاه ویژه ای دارد . رابطه بزهکاری و وضعیت روانی افراد و تاثیر آموزش های روانشناختی بر وضعیت روانی این گروه از ابتدا مورد توجه روانشناسان بوده است . مکاتب مختلف روانشناسی هر کدام با توجه به نگرش که به مسائل روانی – رفتاری دارند ، بزهکاری و وضعیت روانی بزهکاران را به گونه ای تبیین میکنند . ( دادستان ، 1382)
اختلاف ژنتیکی ، ویژگی های بدنی ، یادگیری و تقلید از والدین ، تمایلات عریزی ، خشم سرکوب ده ، سوپرایگو یا وجدان اخلاقی ضعیف،همانند سازی با دوستان ، مشکل هویت یابی ، باورهای غیر واقعی ، فزون خواهی ، احساس حقارت و ناشکیبایی از جمله عواملی هستند که نشانه های آنها در زندانیان دیده شده است (شمس ، 1387). در بین زندانیان و بزهکاران افراد با انواع مختلف بزه یا جرم انجام شده وجود دارد که  هرکدام درصد های مختلفی از اختلالات روانشناختی را دارند و میزان اختلالات روانشناختی در بین این افراد نیز متفاوت است ، مثلا در زندانیان با جرم سرقت میزان اختلال ضد اجتماعی و سو مصرف مواد و در میان زندانیان با جرم مواد مخدر میزان اختلال افسردگی نسبت به سایر جرائم وجود دارد که قابل بررسی می باشد (شمس ، 1387) .
در بین زندانیان و بزهکاران افراد با انواع مختلف بزه یا جرم انجام شده وجود دارد که هرکدام درصد های مختلفی از اختلالات روانشناختی را و میزان اختلالات روانشناختی در بین این افراد نیز متفاوت است ، مثلا در زندانیان با جرم سرقت میزان اختلال افسردگی نسبت به سایر جرائم وجود دارد که قابل دسترسی می باشد .(شمس ، 1387)
برخورد سایر افراد و گروهها با این طبقه اجتماعی در طول تاریخ و در فرهنگ های مختلف به شکل های گوناگون بوده است . این  برخورد ها را می توان در طیفی قرارداد که یک طرف آن شکنجه ، شبیه و طرد کامل بود ه است و طرف دیگر آن مراقبت ، محبت ، آموزش و درمان . اما واقعیت مشترک در همه اینها این است که نمی توان وجود این افراد را نادیده گرفت و در قبال آنها اقدامی صورت نداد ، ( فرجاد ، 1378)
عده ای از زندانیان و بزهکاران که توسط مراجع قانونی برای آنها تنبیه در نظر گرفته می شود . و بعد از محکوم شدن به حکم صادر شده توسط مراجع قضایی  دچار دگرگونی های رفتاری و روانشناختی می شوند ، مثلا زندانیانی که با توجه به نوع جرم به تحمل حبس ابد محکوم می شوند معمولا علائمی از افسردگی و کاهش امید به زندگی را ازخود نشان می دهد که شرایط تحمل حبس رابرای آنها سخت و سخت تر می کند (فرجاد ،1378)
با توجه به نیاز شدید زندانی هابه بازسازی شناختی و فراگرفتن و آموزش درست زندگی و نیز آشنا شدن با مهارت های زندگی جهت جلوگیری از بازگشت  مجدد زندانیان به زندان و نیز کاهش هزینه های تخریبی و خرابکاری این گروه از طبقه اجتماع ی امروزه در زندانهای کشور مذاکره مشاوره و خدمات روانشناختی راه اندازی شده است که به آموزش درمان مسائل روانشناختی زندانیان می پردازد . 0( شمس 1387)
از آنجا که رواندرمانی های وجودی – انسانگرا یا نه بر آزادی ، انتخاب ، مسئولیت پذیری ،  استقلال فردی و ارزش گذاری درونی تاکید زیادی دارند طبیعتا برای مراجعین مشکلات آناه که به نحوی متاثر از این مسائلند مفید و قابل استفاده هستند . در این رابطه هاکر  (1994) که این روش برای کسانی که مسئولیت پذیرند مفید است . گروه درمانی وجودی به مسائلی توجه می کند که ریشه در وجود و هستی داشته باشد و می تواند و مبنای تکامل و سلامت افراد و اجتماعات قرارگیرد . مسائلی همچون حضور ، آزادی و مسئولیت پذیری ، هدفمندی ارزشها و معنای زندگی ، اضطراب ، مرگ و نیستی خود شکوفا یی و تالی که این اصول را می توان به عنوان اصول گروه درمانی وجودی در نظر گرفت (کورسینی  ،2001)
اهداف اختلافیرا می توان برای درمانهای وجودی  در نظر گرفت بعضی از این اهداف در بین اکثر نظریه پردازان این رویکرد پذیرفته شده است و بعضی نیز مورد توجه نظریه پردازان خاصی بوده است (یالوم1 2002) معتقد است که  هدف روان درمانی وجودی ((کنار زدن موانع رشد مراجعین است )) از نظر او لازم نیست که هدف هایی مثل ایجاد انگیزه برای زندگی را به عنوان  هدف های درنانی درنظر گرفت . فقط کافیست که درمانگر موانع موجود بر سر راه تکامل فرد را رفع کند آنگاه خود او بقیه مسیر را انتخاب کرده و خواهد پیمود .

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2878 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:38 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان رشته های روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش